söndag 11 augusti 2013

Golvläggning i sovrummet

Jag har valt att lägga oljad ekparkett i hela lägenheten, även i köket. Barlinek oljad ekparkett från Byggmax. Jag tycker det är ett snyggt och hållbart golv. Den lackade varianten blev bäst-i-test när Testfakta testade parkettgolv så kvaliteten är det inte heller något fel på. Jag föredrar däremot oljad parkett framför lackerad. Dels ger det en varmare känsla att gå på, dels gulnar det inte med tiden. Jag vet att det finns mattlackerade golv som ser ut som oljade men även de gulnar och jag gillar verkligen inte den färgen. Dessutom är det enkelt att laga skador i ett oljat golv, duttar man lite olja på en repa syns den inte längre vilket inte är fallet med ett lackat golv.

Sovrummet var enkelt att lägga golv i eftersom rummet är helt kvadratiskt. Jag börjar med före-och-efterbilder, vilken skillnad det blev när väggarna målats och golvet lagts! :-D

Sovrummet innan renoveringen.

Sovrummet efter renoveringen. Tiger inspekterar resultatet.


Första längden

Först ska golvet alltid ligga i minst två dygn i sina paket i rummet där man ska lägga det. Slarva inte med det, det handlar om att träet ska få samma fuktighet som omgivningen. Jag började lägga golvet från vänster till höger med den stora delen av sponten ut mot rummet, plankorna är konstruerade för den riktningen. Plankorna la jag sedan i samma riktning som ljuset från fönstret faller. Det ska man alltid göra om man inte vill att varenda skarv ska synas så jag kör samma riktning i hela lägenheten. Innan man lägger första längden är det väldigt viktigt att ha mätt rummet och räknat ut hur många längder man behöver lägga. Det är nämligen inte så bra om sista längden bara blir två centimeter bred... I så fall är det bättre att såga av första längden också. I mitt fall hade jag tur och kunde lägga hela plankor direkt eftersom sista längden i princip skulle vara en hel planka bred.

Läser man om golvläggning står det att det är suuuuperviktigt att golvet är helt jämt. Och ja, det är viktigt att det är slätt. Men att det inte kan slå mer än en millimeter per meter eller vad det är tycker i alla fall jag är skitsnack. Och nu har jag lagt golv i nio rum i mitt liv så jag börjar få en viss rutin. ;-) Däremot ska det inte finnas några hål eller uppstickande större ojämnheter. Jag såg till att linoleummattan under var jämn, skar bort några uppstickande delar där golvet var trasigt och la sedan underlagsfoam över hela golvet. Det blev hur bra som helst, svajar inte en milimeter. I köket där golvet var extremt ojämt och hade rejäla nivåskillnader fick jag gå tillväga på ett lite annorlunda sätt, det blir kanske ett inlägg om det också en vacker dag.

Här är första längden på plats och andra
påbörjad. Plastkilar håller distansen
mot väggen.
Likaså brukar det heta att man ska ha rejält avstånd till väggarna för ett flytande golv, beroende på var man läser mellan 5-10 millimeter. Inte någonstans står det att man ska ta hänsyn till när på året man lägger golvet. Vilket egentligen är helmärkligt. På sommaren när luften är fuktig och träfibrerna sväller tycker jag inte att man ska lägga golv med så stor distans. Risken är nämligen att det sedan blir en glipa mellan listen och golvet när träet krymper igen i den torra vinterluften. Det råkade jag ut för i förra lägenheten, inte alls snyggt. Så i år när det har varit rekordhög luftfuktighet och jag la golvet på sommaren valde jag att ha 2-3 mm mot väggarna, tror att det kommer att räcka.

 

 

Enkel och snabb mätning och tillsågning

För att det ska gå så snabbt som möjligt att mäta plankorna använder jag ingen tumstock utan ritar direkt på plankan och använder det tomma utrymme där den ska läggas som måttstock. Det gäller att vända plankan på "fel" håll, det vill säga tvärtemot som den ska ligga, annars kommer sågningen i fel ände. Det sågade snittet (där pennstrecket hamnar) ska ju komma mot väggen. Vänd därför plankan på "fel" håll mot hur den ska ligga, justera den mot väggen så att du får det avstånd du vill ha (i mitt fall ett par millimeter), dra sedan ett streck där den förra plankan slutar. Såga sedan plankan uppifrån, snittet blir nämligen fransigt på undersidan.
 En vinkelhake hjälper till så att linjen blir helt rak och vinkelrät.

Jag sågar plankorna med en sticksåg, tycker det går snabbast. För att inte
plankan ska glida använder jag tvingar. För att inte få märken i träet har
när jag klämmer åt har jag satt på möbeltassar på dem.

Två stadiga stolar funkar bra som sågbockar! Bara varje planka bärs upp
helt, de får inte åka i marken när man sågat av dem. Skyddsglasögon och
hörselskydd rekommenderas vid sågningen...


Montering av klicksystemet 5Gs från Barlinek

Till min stora glädje har Barlinek bytt klicksystem på sina golv! I förra lägenheten la jag golv med det gamla systemet och det var inte mycket som klickade där... Mamma fick hjälpa mig att lägga det golvet i köket, hennes uppgift var då att stå på den ena plankan medan jag slog den andra på plats. Ett helvete, rent ut sagt. Det nya systemet, Barlinek 5Gs, är superenkelt och kräver inte många svettdroppar. Skarvarna blir lika osynliga som med det gamla systemet om man gör på rätt sätt (har sett på forum att folk klagar på skarvarna men jag hållar alltså inte med). Det tog mig däremot på riktigt en halvtimme att fatta hur jag skulle göra för att få kortsidorna av plankorna att låsa sig mot varandra. Jag kände mig som världens mest korkade människa... Men beskrivningen var väldigt dålig och jag hittade inte mer info på nätet så jag fick klura ut det på egen hand. 

Det som gäller är i alla fall att man reser plankan på högkant ner i sponten precis som med andra golv. Skillnaden mot det gamla systemet är att man måste lägga den exakt där man vill ha den. Alltså precis kloss intill den liggande brädan, annars blir det en synlig skarv. Jag lägger dem så tätt intill att jag måste banka lite på ovansidan för att få ner den allra sista biten innan man låser brädan. Sedan vickar man ner brädan och slår på den längs med långsidan med en hammare och träkloss. Då glider den fint på plats. Den ska alltså INTE bankas på plats från kortsidan, 5Gs funkar inte så. När plankan ligger där den ska måste den i stället låsas fast med hjälp av en plastskena som man för inåt i brädan. Man måste ha Barlineks monteringskit till, annars är det helt omöjligt.

Så här funkar Barlinkek 5Gs:

Så här ser brädan ut, plastmojängen ska sticka ut en liten bit.
Den ligger rätt när man tar plankan ur paketen.


Man lägger nästa bräda på plats, tar metallverktyget
och lägger det med den lilla kroken (den stora öppnar
man med) mot plastskenan. Sedan drar man till så
att plastskenan åker in i brädan, då låser den sig. Ibland
måste man hålla ner brädan som ska låsas fast, brädorna måste
nämligen ligga i samma nivå för att låssystemet ska funka.

Så här ser det ut efter att brädan är låst, plastskenan
har skjutits på plats och skarven är osynlig.


Håltagning för elementrör

Vid elementet krävdes det lite extra jobb för att det skulle bli snyggt. Jag valde den här klassiska metoden. Först borrar man hål för elementrören, sedan sågar man ut en tårtbit bakom dem och så klart ett snitt mellan hålen. Det är viktigt att det blir ett tårtbitsformat hål, sågar man snitten rakt bakåt får man inte brädan på plats. Den ska ju ner i själva sponten och går inte att lägga på plats rakt uppifrån. Jag limmade sedan biten på plats, tyvärr blev den ena springan lite väl stor så jag kommer kanske att fylla i den med kemiskt trä. Funderar också på om jag ska sätta silikon runt själva elementrören eller köpa täckbrickor. Får fundera på vad som blir snyggast. Kan ju alltid testa med kemiskt trä (aka Plastic Padding) och silikon, blir det inte snyggt kan jag dölja skiten med täckbrickor. ;-)

Här syns "tårtbiten". Springan till höger är lite väl stor,
får se hur jag ska göra med den. Sätter jag
täckbrickor kommer den dock inte att synas alls.
 

















Anpassning för tröskel och dörrkarm

Jag kommer att sätta nya trösklar i hela lägenheten när allt golv är klart. Därför skruvade jag bort den gamla tröskeln till sovrummet innan jag började lägga golvet. Det är nämligen inte helt enkelt att få bort en tröskel i efterhand. Med mitt favoritverktyg nummer ett, multiverktyget från Bosch, gick det dessutom lätt att kapa dörrkarmen så att golvet kunde läggas under den.

För att få golvbrädan på plats under dörrkarmen måste den bankas lite i sidled, det går ju inte att ställa den på högkant och få in den i sponten under dörrkarmen. Det tog mig ett tag att komma på hur jag skulle göra. Om man vill flytta en bräda i sidled går det nämligen inte att slå på kortsidan när brädan väl ligger på plats, den kommer inte att rubba sig en millimeter. Om man däremot reser brädan några millimeter igen så att den lossnar i sponten funkar det däremot att banka den i sidled.

Så här såg tröskeln ut. Sliten och inte särskilt snygg.

Tröskeln satt fast med två skruvar och gick enkelt att montera bort.



Här syns det tydligt att dörrkarmen så att säga är i vägen för golvet.

Jag tycker inte det blir snyggt att såga till golvet runt dörrkarmen
(det blir en glipa där då) utan valde i stället att kapa av den.



Är grymt nöjd med mitt multiverktyg från Bosch! Tycker det är så kul att
använda att jag på riktigt går runt och letar efter saker att kapa av... ;-)
















 
Golvet på plats under dörrkarmen. Här syns färgskillnaden
på de gamla och de nymålade snickerierna tydligt...

















Golvsockeln limmas på plats

Jag valde att ta loss golvsocklarna innan jag la golvet. Då slipper jag sätta en extra smyglist vid golvet vilket gör att möbler kommer närmre väggarna, plus att jag tycker det är snyggare. Eftersom socklarna var i bra skick skrubbade jag dem rena med den grova sidan på en svamp. Jag använde bara varmt vatten och Yes diskmedel, tycker inte det behövs särskild målartvätt men det är väl en smaksak. Sedan fyllde jag i de gamla spikhålen med akrylfog. Efter det målade jag socklarna med tre lager kritvit högblank oljefärg från Sadolin, samma som jag använder till alla snickerier i lägenheten. Eftersom de bärande väggarna är stenhårda gick det inte att spika socklarna på plats. Jag använde därför ett monteringslim som heter No more nails (låter mer som en skönhetsprodukt?) i stället. Det var första gången jag testade det och det funkade riktigt bra! Dessutom blir det inga synliga spikhuvuden som man måste dutt-måla i efterhand. Det syns på övriga bilder hur fint det blev.
Målning pågår. Jag la golvkilar under socklarna för att de inte skulle
fastna i skyddspappen.



Återstående jobb

Nu ska elkontakterna och strömbytaren bytas ut, fönstret, garderoberna, dörren och dörrkarmen målas, dörrhandtaget bytas och listerna målas i skarvarna. Men grovjobbet är i alla fall klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar