söndag 3 november 2013

Bygga kommod med lådor till badrummet av Ikea Metod köksskåp, del 1

Uppdaterad 2014-01-07: här är del 2 i beskrivningen som ledde fram till det färdiga resultatet.

Min färdiga kommod med lådor!
Byggd av Ikea Metod bänkskåp.
Som jag skrev för ganska länge sedan finns det inte någon badrumskommod på marknaden som har lådor och är 40 centimeter bred. Och tro mig, jag har LETAT! I alla badrumsbutiker och byggvaruhus i Bromma, Solna och Sundbyberg samt på nätet. Nada. Jag bestämde mig därför för att bygga ihop en på egen hand av ett Metod bänkskåp från Ikea. Jag vill nämligen ha lådor, jag tycker det är mer praktiskt eftersom allt blir lättåtkomligt.

Det divideras huruvida man kan ha köksskåp i badrummet eller ej. Jag kommer att sätta silikon på alla ytor där spånskivan är synlig, dessutom ska jag ha täckskivor i sidorna av skåpet. Så jag räknar kallt med att det ska hålla, annars får jag i värsta fall byta ut det om några år. Jag har sett badrumsinredningar av bättre märke, bland annat hos ett av mina ex, som sett för jäkliga ut för att de har blivit fuktskadade. Så jag tror inte att ett köksskåp från Ikea nödvändigtvis är ett sämre val. Jag ska ju inte direkt duscha på det.

Handfatet jag har köpt är från Kvik och har måtten 46 x 46 centimeter och är 14 centimeter högt. Därför vill jag att underskåpet ska ha måtten 40 x 60 x 43,7 (BxHxD). Då har jag plats till dörren som är 1,6 centimeter tjock samt täcksidorna (som jag gör av dörrar). Bänkskåpen jag kapade till är 40x80x60 centimeter (BxHxD) så det krävdes en del sågande. Jag köpte nya blad som var avsedda för laminat till sticksågen och resultatet blev helt okej. Lite vit silikon så kommer det inte att synas. Bakstycket fick spikas fast eftersom jag sågade bort den bakre delen där spåren för den gick. Men allt känns stabilt så jag tror det kommer att funka ändå. Sammanfattningsvis var det inte så svårt att bygga en måttanpassad badrumskommod själv.

Kanten flisade sig lite men jag
tycker det ser helt okej ut. Här
ska en täcksida sitta för, den får
jag antingen lämna till ett snickeri
för kapning eller sätta silikon mot
snittet för att dölja. Får se vilket.























I skåpet ska jag sedan montera lådor, Ikeas Maximera. Det bästa är att de finns till överskåp, då är lådan bara 33,7 centimeter djup. Det ger mig plats att dra vatten och avlopp bakom lådorna utan att behöva kapa i dem. Superbra! Jag kommer att ha en låda som är 40 cm hög samt en som är 20 centimeter hög. Innanför den stora lådan blir det ytterligare en låda som ska sitta inne i skåpet, den syns alltså inte från utsidan. Än så länge har jag inte monterat lådorna, jag vill såga hål för VA först och det kan jag inte göra förrän ledningarna är dragna. Fler bilder kommer alltså längre fram, förhoppningsvis inte allt för långt... Börjar nämligen bli riktigt less på att leva i kaos.



Stommen är ihopskruvad och
handfatet lyft på plats för att visa
hur det kommer att se ut. Egentligen
sätts handfatet fast först när skåpet
är monterat på väggen.























Min badrumskommod med lådor
som är byggd av Ikea Metod!
Måttanpassad och ihopbyggd
på egen hand. Här är alla delar
fortfarande lösa.




















 


Än så länge är allt löst, jag har
bara lutat alla skivor emot för
att få en känsla av hur det
kommer att bli när det är klart.
Montering sker när avlopp och
vatten är på plats så jag ser
var hålen ska sågas ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar